Naslovnica / KULTURA / APN – kuhanje apna v objektivu Dušana Letnarja

APN – kuhanje apna v objektivu Dušana Letnarja

V prostorih Foto kluba Kamnik je na ogled razstava fotografij Dušana Letnarja, ki je s svojim fotoaparatom ovekovečil tradicionalno kuhanje apna v Blekarjevi apnenici v Spodnjih Stranjah, kjer Drago Šlebir (Blekarjev Drago), kot eden poslednjih apneničarskih mojstrov, nadaljuje bogato apnarsko tradicijo naših krajev.

Včeraj je, v okviru festivala Kamfest, pred vhodom v prostore Foto kluba Kamnik, ki se nahajajo v Domu kulture Kamnik, potekalo odprtje razstave fotografij neumornega kamniškega fotografa in fotokronista Dušana Letnarja, ki je v Spodnjih Stranjah dokumentiral tradicionalno kuhanje apna, ki je še ena izmed številnih izumirajočih obrti, Blekarjev Drago (Drago Šlebir) pa je eden izmed zadnjih, ki v naših krajih, tako kot so to počeli že njegovi predniki, vsake toliko še vedno zakuri apnenico.

Drago Šlebir – Blekarjev Drago, eden izmed zadnjih apnarjev, ki še zakuri apnenico. Foto: Dušan Letnar

Odprtja razstave, s katero se sočasno predstavlja tudi Foto klub Kamnik oz. njihovi prostori, se je udeležilo kar lepo število obiskovalcev, Anže Slana pa je o Dušanovi razstavi zapisal:

Dušan Letnar se na Kamfest vrača z novo razstavo. Po ulični razstavi fotografij iz Barutane, ki je ovekovečila stavbe nekdanje smodnišnice in je na ogled postavila tudi katero, ki je danes ni več, tokrat razstavlja serijo fotografij, ki obiskovalce na drugačen način popelje v preteklost. Razstavljene so namreč fotografije, ki prikazujejo potek tradicionalnega žganja apna v Spodnjih Stranjah.

Nekdaj je bila na Kamniškem potreba po apnu velika. Žganje apna je prinašalo dobiček številnim družinam, zato je bilo po vsej občini najti na desetine apnenic.[1] Apna niso uporabljali le pri zidavi, kjer so ga sčasoma nadomestili drugi materiali, ampak tudi pri strojenju kož. Slednje je bilo za kamniško industrijo zaradi tovarne Utok, ki je bila tudi največji odjemalec, izrednega pomena; po razpadu le-te pa je tudi potreba po apnu strmo upadla. Danes se apno, pridelano na tradicionalen način, zavoljo ohranjanja kulturne dediščine uporablja pri obnovi gradov in drugih spomeniško zaščitenih objektov, zato je apnenic precej malo, žganje apna pa postaja že prava redkost.

Festival Kamfest vedno na tak ali drugačen način postreže z razgledom po industrijski dediščini – ali z izbiro lokacije ali pa s skrbno izbranimi programskimi bombončki. Sladkorček letošnjega programa zagotovo predstavlja Dušanova razstava. Serija fotografij je nastala že leta 2011 in do sedaj še ni bila razstavljena. Javnosti postavljena na ogled letos prikazuje in obiskovalce seznanja z dokaj neznanim vidikom kulturne dediščine in opominja na pretekle čase.

Letnarjeva avtorska poetika je trdna in prepričljiva. Z likovnega in estetskega vidika serija razstavljenih fotografij slednjo nadaljuje in jo utrjuje. Črno-bele fotografije nas na videz popeljejo v neke druge čase, ki dejansko še niso minili in soobstajajo z naglico in digitalnostjo sodobnega sveta. Tako vzbujajo sentimentalen, mestoma celo nostalgičen podton in obiskovalca nagovarjajo, da postane del dogajanja, ki je tako blizu, a obenem tako daleč.

Dušan z razstavo nadaljuje raziskovanje etnoloških mikavnosti, ki jih nadvse spretno zabeleži v svojem objektivu. Fotografije dokumentarno prikazujejo potek žganja – od same priprave do končnega produkta. Prav zaradi prikaza nesnovne ter tudi industrijske dediščine serija predstavlja pomemben kamen v mozaiku etnografske zapuščine lokalnega okolja. Avtor je izvrsten opazovalec okolice, kar je opaziti tudi v seriji; kompozicije in kadri pričujejo, da ni želel ujeti le delovnega procesa, ampak tudi dinamiko le-tega in mestoma celo emocije udeležencev. Tako je vsaka fotografija ohranila avtentičnost trenutka, ki je Letnar pritisnil na sprožilec – tistega trenutka, ki je ujet v bežnosti.

Razstava na izvrsten način poudarja, da se je treba spominjati. V ljudeh namreč bdi neizmerna želja po ohranjanju intenzivnih spominov, ki v življenju pustijo neizbrisljiv odtis. Na pot nam stopajo trenutki, ki so vredni, da se jih ohrani ali vsaj zabeleži. Dušanova serija APN! ulovi precej fluidno dogajanje, ki mu je priča vedno manj posameznikov in tako ta spomin ohrani za zanamce.

[1] Avtor tega prispevka si na tem mestu drzne skromno pripomniti, da živi na kraju, ki nosi ledinsko ime Na jamah. Le-to pa izhaja ravno iz jam, v katerih so nekdaj žgali apno.”

Razstava v prostorih Foto kluba Kamnik (Dom kulture Kamnik) je na ogled od 10. do 14. avgusta 2022 med 17. in 21. uro.